blog kupi zdaj

Korona kopiči kilograme: spoznajte pasti najbolj priljubljenih diet


Odkar se je spomladi začel čas korone in z njim različne omejitve gibanja, vse več ljudi toži zaradi povečanja teslene teže. Temu primerno so spet prišle v modo diete, ki naj bi z odvečnimi kilogrami opravile.

A kako vedeti, katere diete so res učinkovite, zdrave in jih je mogoče vzdrževati tudi na dolgi rok? Mi smo pod drobnogled vzeli nekaj najbolj priljubljenih, se pozanimali, kako delujejo, ali so učinkovite in navsezadnje – ali so sploh zdrave.

Mediteranska dieta
O dieti: Dieta se predvsem osredotoča na osnove zdravega prehranjevanja in vključuje v prehrano številna zdrava živila, kot so olivno olje, ribe, zelenjava, sadje in polnovredna žita.
Pozitivni učinki: Raziskave so pokazale, da mediteranska dieta ne le prispeva k izgubi odvečnih kilogramov, ampak tudi zmanjša možnosti za bolezni srca in ožilja.
Negativni učinki: Strokovnjaki dieti niso pripisali večjih pomanjkljivosti, ob njo so se obregnili le nekateri kritiki, ki ji očitajo, da ne navaja količin hrane oziroma kalorij, ki naj bi jih posameznik dnevno zaužil.
Ali je zdrava? Da. Strokovnjaki jo celo priporočajo kot najboljši način prehranjevanja, ki pripomore k izboljšanju zdravja in pomaga preprečevati številne bolezni.

Atkinsova dieta
O dieti: Dieta izjemno omejuje uživanje ogljikovih hidratov (kruh, testenine, riž in škrobnata zelenjava). Ti naj bi namreč dvigovali raven krvnega sladkorja, kar povzroči sproščanje inzulina, ki preprečuje, da bi telo zmoglo razgraditi maščobo. Prav zato je ključna prehrana pri tej dieti hrana z visoko vsebnostjo maščob, kot so zrezki, slanina, maslo in smetana.
Pozitivni učinki: Dieta omogoči hitro izgubo odvečnih kilogramov in tudi zmanjša željo po hrani, saj se zaradi zmanjšanega vnosa ogljikovih hidratov krvni sladkor ne dviguje toliko, kot bi se sicer.
Negativni učinki: Dieta spodbuja uživanje hrane z veliko vsebnostjo beljakovin in tudi maščob, zaradi česar se lahko poveča raven slabega holesterola v krvi. Omejen vnos sadja in zelenjave pa povzroči, da telo ne dobi dovolj vlaknin, ki so sicer potrebne za dobro prebavo. Pomanjkanje teh pa lahko povzroči tudi številne druge črevesne bolezni in težave.
Ali je zdrava? Ne, ni, saj ima precej pomanjkljivosti in pretirano omejuje vnos določenih, za zdravje zelo pomembnih živil.

Paleodieta
O dieti: Dieta temelji na prehrani naših prednikov, ki so uživali predvsem tisto, kar so ulovili in nabrali z lastnimi rokami. Zato je pri paleodieti mogoče uživati predvsem meso, ribe, jajca, oreščke in semena, določeno vrsto zelenjave in sadja ter zdrave maščobe.
Pozitivni učinki: Paleodieta je bogata z vlakninami, antioksidanti, fitokemikalijami, maščobnimi kislinami omega-3 in nenasičenimi maščobami ter ogljikovimi hidrati z nizkim glikemičnim indeksom. Vse to ima seveda ugodne učinke tako na zdravje kot tudi na počutje in raven energije posameznika.
Negativni učinki: Čeprav je dieta razmeroma zdrava, temelji predvsem na uživanju mesa, ki lahko vsebuje tudi veliko nezdravih maščob. Obenem pa lahko zaradi neuživanja določenih živil (na primer mleko in mlečni izdelki) pride tudi do pomanjkanja nekaterih hranil v telesu, kot sta, na primer, kalcij in vitamin D.
Ali je zdrava? Strokovnjaki se strinjajo, da dieta sicer ni slaba, a na dolgi rok težko sledljiva, saj ni ravno prilagojena času, v katerem živimo.

Dieta Weight Watchers
O dieti: Dieta posameznika nauči ustreznega prehranjevanja, zmernosti pri prehrani in tega, kako lahko težo ne le izgubi, ampak tudi obdrži. Pri tej dieti prepovedane hrane zato ni. Namesto tega se vnos dnevno zaužitih kalorij nadzoruje s točkovnim sistemom, pri katerem lahko jeste katero koli vrsto hrane, dokler sledite točkovnim vrednostim te in jo uživate v ustreznih količinah. Vsaka vrsta hrane je namreč označena z določenim številom točk, glede na leta, spol, trenutno težo in raven aktivnosti pa je določeno, za koliko točk hrane se lahko zaužije.
Pozitivni učinki: Nauči vas, kako uživati v hrani, a biti obenem tudi zmeren in ne pretiravati s količinami. Prav zato je dieta tudi varna, saj vam zagotovi, da s hrano zaužijete vsa hranila, ki jih potrebujete, odvečna teža pa se topi počasi, a jo lahko, zaradi spremenjenega odnosa do hrane, ohranjate tudi na dolgi rok.
Negativni učinki: Negativnih učinkov te diete strokovnjaki še niso zaznali, je pa zagotovo potencialne uporabnike odvrnila s pristopnino, ki ni majhna. Spet drugim pa so neprijetni tedenski sestanki, na katerih se preverjajo njihovi dosežki.
Ali je zdrava? Da, saj ne prepoveduje nobene vrste hrane in vas navsezadnje tudi nauči paziti na količino zaužite hrane.

Vegetarijanska dieta
O dieti: Pri vegetarijanski dieti se iz prehrane izloči vse mesne izdelke, lahko pa se uživa mleko in mlečne izdelke ter jajca.
Pozitivni učinki: Omogoča vam dokaj hitro in varno izgubo odvečne telesne teže, ki jo s to dieto tudi lažje vzdržujete na dolgi rok. Krivec za to je manj kalorična hrana, kot sta sadje in zelenjava, ki imata na zdravje tudi zelo pozitiven učinek, saj zmanjšujta tako možnost za bolezni srca in ožilja ter tudi krvni tlak.
Negativni učinki: Zaradi neuživanja mesa mora biti vegetarijanska dieta premišljeno zastavljena, saj sicer lahko pride do pomanjkanja določenih hranil v telesu. Pogosto se pojavi pomanjkanje vitamina B12 (ki je le v živalskih proizvodih), pa tudi maščobnih kislin omega-3. Prvega se pogosto nadomešča kar s prehranskimi dodatki, drugega pa najdemo tudi v nemesni hrani, in sicer v orehih in lanenih semenih.
Ali je zdrava? Dieta je zdrava, če je dobro načrtovana oziroma če pazite, da s hrano in po potrebi tudi z dodatki vnesete v telo vsa potrebna hranila.

Veganska dieta
O dieti: Veganska dieta v prehrani ne dovoljuje nobenega živila živalskega izvora – poleg mesa tudi ne jajc, mleka in mlečnih izdelkov ter tudi ne medu. Seveda je izguba telesne teže zelo hitra in jo je pozneje tudi lahko vzdrževati – a le če se prehranjujete zdravo.
Pozitivni učinki: Raziskave so pokazale, da naj bi bili vegani vitkejši od vegetarijancev in da imajo tudi manj težav s holesterolom in krvnim tlakom. Z uživanjem velikih količin sadja in zelenjave pa telo dobi tudi večje količine antioksidantov in fitokemikalij, ki naj bi ugodno vplivale na zdravje srca in ožilja ter zmanjševale možnosti za razvoj različnih vrst raka.
Negativni učinki: Zaradi pretirano omejenega izbora živil lahko v telesu pride do pomanjkanja določenih hranil, kot so B12, vitamin D, kalcij, maščobne kisline omega-3, železo in cink. Zato morate obroke pri veganski dieti dobro načrtovati, da zaužijete s hrano in morebiti tudi s prehranskimi dodatki vsa tista hranila, ki jih vaše telo potrebuje za ustrezno delovanje.
Ali je zdrava? Strokovnjaki si niso enotni, ali je veganska dieta resnično zdrava na dolgi rok, saj je izjemno omejevalna in z njo telesu morda ne morete zagotoviti vseh hranil. Če se že odločite zanjo, morate svoje obroke tudi ustrezno načrtovati, da telesu zagotovite vsa hranila, ki jih to potrebuje za svoje delovanje.

Dieta s surovo hrano
O dieti: Pri tej dieti se prehranjujete večinoma s surovo ali do največ 60 stopinj Celzija segreto hrano, kot so sadje, zelenjava, oreščki in semena.
Pozitivni učinki: Zagovorniki tovrstnega načina prehranjevanja menijo, da je surova hrana bolj naravna in je zato lažje izgubiti odvečne kilograme. Obenem pa naj bi surova hrana pomagala tudi odpraviti toksine iz telesa in poskrbela za več energije.
Negativni učinki: Ker ta dieta iz prehrane izključuje celo vrsto živil, se kaj hitro lahko zgodi, da telesu začne primanjkovati določenih hranil, kot so vitamin D, železo, cink in vitamin B12, ki pa jih telo nujno potrebuje za normalno delovanje.
Ali je zdrava? Strokovnjaki menijo, da ta dieta ni najbolj varna, saj z njo telesu ne morete zagotoviti vseh hranil, ki jih to potrebuje za normalno delovanje.